Beredningsgrupper
Beredningsgruppernas medlemmar och om ärenden till beredningsgrupperna
Många gånger stöter handläggare på individer som hamnat mellan stolarna och behöver extra stöd och hjälp. Genom att lyfta dessa ärenden till beredningsgruppen kan man som handläggare få sitt ärende belyst av representanter från respektive myndighet.
I beredningsgruppen sitter representanter från Vuxenpsykiatrin, Habiliteringen, Hälsocentralen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialtjänsten, Arbetsmarknadsenheten , UTAS och SamCoach.
Personen som ärendet gäller skriver först under ett medgivande som gör det möjligt att prata öppet mellan myndigheterna, för att de på bästa sätt ska kunna hjälpa personen vidare.
1
Du och din klient skriver tillsammans under blanketten för samtycke samt identifierar behovet hos klienten.
2
Du överlämnar ärendet till din representant för beredningsgruppen. Han/hon kommer då att ta med sig ärendet till beredningsgruppsmötet som hålls 1 gång per månad i Sollefteå och var 6:e vecka i Ramsele. Inför mötet har samtliga myndigheter kollat upp de ärenden som kommer att lyftas. Under mötet diskuteras varje ärende samt om och hur ärendena ska jobbas vidare med. Här finns tre alternativ:
Ärendet blir ett samverkansärende mellan berörda myndigheter
Ärendet lyfts vidare till SamCoach för ytterligare insatser
Det beslutas att det inte är ett ärende för beredningsgruppen och lyfts tillbaka till dig som handläggare
Din representant återkopplar till dig som handläggare vad som framkommit i ditt ärende under mötet.
3
Om ärendet har gått vidare till SamCoach bokar du som handläggare in ett aktualiseringsmöte tillsammans med dig, din klient och coach. Under mötet tilldelas coachen ett uppdrag med tydliga mål, behov belyses samt intresseområden. Även förväntningar hos klienten och dig som handläggare tas upp.
4
Därefter bokar coachen in möten tillsammans med klienten där det görs upp en plan för att fullfölja uppdraget. Det kan ske genom exempelvis:
Lösningsfokuserade samtal
Kartläggning av styrkor, resurser, behov och intresseområden
Besök på arbetsplatser för eventuell praktik, arbetsprövning
Hjälp och stöd att hantera nödvändiga ansökningar som den enskilde behöver göra för att tillgodogöra sig rättigheter och möta behov
5
Uppföljningsmöten kommer att bokas in tillsammans med dig som handläggare enligt överenskommelse, med syfte att följa upp insatsen och uppdraget. Där bestäms om uppdraget behöver revideras, förlängas eller avslutas.
Är du nyfiken på hur ett beredningsmöte går till är du varmt välkommen att delta vid ett möte som hålls på din arbetsplats.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Samtycke beredningsgruppen 2024.pdf Pdf, 225 kB, öppnas i nytt fönster. | 225 kB | 2024-02-02 12.56 |
Sara Hägglund
Arbetsmarknadsenheten
Telefon:
E-post: sara.hagglund@solleftea.se
Jenny Mahlberg
Arbetsförmedlingen
Telefon: 010-487 7614
E-post: jenny.mahlberg@arbetsformedlingen.se
Eva Petersson
Försäkringskassan
Telefon: 010-111 89 10
E-post: eva.petersson@forsakringskassan.se
Malin Granholm
SamCoach
Telefon: 076-104 37 54
E-post: malin.granholm@solleftea.se
Josefine Häggling
SamCoach
Telefon: 073-275 50 16
E-post: josefine.haggling@solleftea.se
Maria Brorsson
SamCoach
Telefon: 070-546 69 14
E-post: maria.brorsson@solleftea.se
Ester Josefsson
Socialtjänsten
Telefon: 0620-68 23 49
E-post: mailto:ester.olofsson@solleftea.se
Helene Edin
Psykmottagningen
Telefon: 0620-19137
E-post: helene.edin@rvn.se
Mattias Englund
Habiliteringen
Telefon: 0620-194 38
E-post: mailto:mattias.englund@rvn.se
Kontakt
Cecilia Ingelsson Lydig
Förbundschef
-
Telefon:
-
E-post: