Praktiska frågor för förtroendevalda
Samlad praktisk information för dig som är förtroendevald. Exempelvis hur du får åtkomst till kommunhuset och vad som gäller kring arvoden och ersättningar.
Förtroendevalda som behöver åtkomst till vissa delar i kommunhuset behöver passerkort. Detta gäller om du är förtroendevald i en nämnd och har sammanträden i mötesrum som finns innanför grindarna.
Däremot behöver du inget passerkort om du enbart sitter i kommunfullmäktige eller har möten i kommunstyrelsens sessionssal eftersom dessa mötesrum finns utanför grindarna. Du behöver inget passerkort om du enbart sitter i kommunala bolag.
Beställning av passerkort
Sekreterare ansvarar för beställning av passerkort och det kvitteras i kommunreceptionen av den förtroendevalde.
Foto
På passerkortet ska det finnas foto. Fotot ska tas mot vit bakgrund utan mönster eller prylar.
Passerkort är en värdehandling
Till varje passerkort hör en fyrsiffrig kod. Passerkortet ska hanteras på ett säkert sätt.
Borttappat passerkort
Passerkort som tappas bort måste spärras. Sekreterare gör anmälan via e-tjänst.
Trasigt passerkort
Passerkort som slutat fungera ska raderas ur systemet. Gör anmälan via e-tjänsten: Passerkort och dörrfunktion - beställning, ändring och frågor. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du avslutar ditt uppdrag
När du som förtroendevald avslutar ditt uppdrag ska passerkortet raderas ur systemet. Sekreterare gör anmälan via e-tjänst.
Behörigheter
Ska behörigheten till fastigheter på ett passerkort ändras är det sekreterare som meddelar ändringen via e-tjänst.
När du deltar i sammanträden och förrättningar har du rätt till arvode och ersättning för kostnader i samband med mötet, till exempel ersättning för förlorad arbetsinkomst, resor, barntillsyn med mera.
För att dessa arvoden och ersättningar ska kunna betalas ut behöver du årligen lämna ett intyg från din arbetsgivare på ditt inkomstbortfall. Dessutom behöver du fylla i en närvarolista vid varje sammanträde. Där anger du de kostnader som du begär ersättning för.
Även om du deltar som en icke tjänstgörande ersättare har du rätt till arvode och ekonomisk ersättning.
Bestämmelser om arvoden och ersättningar till förtroendevalda och personer med förtroendeuppdrag
I kommunfullmäktiges antagna bestämmelser om arvoden och ersättningar till förtroendevalda och personer med förtroendeuppdrag går det att läsa mer om bland annat dina rättigheter som förtroendevald, vilka olika typer av arvoden som finns och annat som är bra att känna till.
Kontakta arvodeskommittén
Kontakta arvodeskommittén via e-tjänsten (som fungerar när du är inloggad):
Kontakta arvodeskommitén. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktuppgifter till lön och pension
Om du har problem kopplat till arvode och ersättningar kan du kontakta Lön och Pension. Det är också till Lön och Pension som du ska skicka in det årliga intyget från arbetsgivaren om inkomstbortfall. Kontakta Lön och Pension på e-post: lonochpension@sundsvall.se.
Kommunhuset - öppettider och karta
Kommunens växel: 060-19 10 00
Nämndernas myndighetsbrevlådor:
Kommunstyrelsen
Vård- och omsorgsnämnden
Individ- och arbetsmarknadsnämnden
Barn- och utbildningsnämnden
Miljönämnden
Stadsbyggnadsnamnden
stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se
Lantmaterinamnden
lantmaterinamnden@sundsvall.se
Kulturochfritidsnamnden
kulturochfritidsnamnden@sundsvall.se
Överformyndarnamnden
overformyndarnamnden@sundsvall.se
Valnämnden
Kontakt
Caroline Grafström
Kommunsekreterare, kommunstyrelsekontoret
Telefon: 060-19 21 03
E-post: caroline.grafstrom@sundsvall.se
Patrik Jansson
Kommunsekreterare, kommunstyrelsekontoret
Telefon: 060-19 14 96
E-post: patrik.jansson@sundsvall.se
Patrik Jonsson
Kommunsekreterare, kommunstyrelsekontoret
Telefon: 060-19 14 05
E-post: patrik.jonsson@sundsvall.se